17
bezemisní elektromobily i hybridní modely
s možností externího nabíjení, které dokážou
bez asistence spalovacího motoru ujet ne-
hlučně a s nulovými emisemi i několik desí-
tek kilometrů na jedno nabití akumulátorů.
A tato nabídka se bude v dohledné budouc-
nosti rychle rozšiřovat. V letošním roce
představí značka Audi model e-tron, velké
prémiové SUV s čistě elektrickým pohonem
a dojezdem více než 500 km. Díky možnosti
rychlého nabíjení bude tento elektromobil
vhodný i pro cestování na dlouhé vzdále-
nosti bez jakýchkoli kompromisů. V oblasti
užitkových vozů převezme roli průkopníka
elektrické mobility Volkswagen e-Crafter,
který je ideálním řešením pro rozvoz zboží
a zásilek v centrech měst. Příští rok přijde
kompaktní Audi e-tron Sportback.
Následovat budou další modely, přičemž
hlavní ofenzivu v oblasti elektrické mobility
zahájí v roce 2020 nová rodina elektromobi-
lů Volkswagen I.D. a dalších koncernových
modelů na základě inovativní platformy
MEB pro vozidla s elektrickým pohonem.
Jejich dojezd bude činit až 600 km a dalším
argumentem bude cenová dostupnost pro
široké vrstvy motoristů. Do roku 2025 plá-
nuje koncern Volkswagen uvést na trh více
než 80 elektrifikovaných modelů. Z toho
bude 50 elektromobilů a 30 modelů bude
mít hybridní pohon s možností externího
nabíjení.
Aleš Neuschl:
V ROCE 2025 BY MOHLY ELEKTROMOBILY
TVOŘIT JIŽ ČTVRTINU NAŠICH PRODEJŮ
O aktuální situaci v dotačních programech pro města a obce i o nabídce ekologických vozidel
značek Volkswagen, Audi, SEAT a Volkswagen Užitkové vozy jsme hovořili s Alešem Neuschlem,
který zastává pozici business developer e-mobility ve společnosti Porsche Česká republika.
Existují nějaké konkrétní požadavky na vozové parky měst
a obcí z hlediska ochrany životního prostředí?
Státní správa se v Národním programu snižování emisí České republiky
z roku 2015 zavázala zvyšovat při obměně vozového parku podíl vozidel
s alternativními pohony. Ten by měl do roku 2020 dosáhnout 25 %, cíl
do konce roku 2030 je stanoven na 50 %. V rámci aktuální nabídky na
automobilovém trhu patří do této skupiny ekologických vozidel přede-
vším vozy na stlačený zemní plyn (CNG) a automobily s elektrifikovaným
pohonem, ať se jedná o hybridní pohony s možností vnějšího nabíjení
(PHEV) či bez ní (HEV), nebo o elektromobily (EV). Ve všech uvedených
segmentech jsme již dnes schopni nabídnout atraktivní modely, které
splňují nejvyšší požadavky z hlediska bezpečnosti, komfortu, ochrany
životního prostředí i celkových provozních nákladů.
Odráží se výše uvedený požadavek také v dotačních
programech?
Ministerstvo životního prostředí aktuálně poskytuje dotace na nákup vo-
zidel s alternativními pohony v celkové výši 100 milionů Kč. Města a obce
mohou podávat žádosti do 27. září 2018. Podpořen bude každý pro-
jekt, který splní požadavky výzvy, až do vyčerpání limitu finanční alokace.
Podmínkou je realizace nákupu do konce roku 2019. Žadateli mohou
být územní samosprávné celky (obce a kraje), jejich příspěvkové organi-
zace nebo společnosti, v nichž vlastní více než 50% podíl. Výše dotace
se liší podle kategorie vozidla a způsobu jeho pohonu. Například v ka-
tegorii osobních vozů M1 je nejvyšší dotace poskytována na elektro-
mobily (až 250 000 Kč) a na hybridní vozy s možností vnějšího nabíjení
(až 200 000 Kč). Hybridní vozy a vozidla na CNG mohou být dotována
částkou až 50 000 Kč. V kategorii vozidel N1 s celkovou hmotností 2,5 až
3,5 t činí maximální částka dotace 100 000 Kč u vozidel s pohonem na
CNG, resp. 600 000 Kč u elektromobilů.
Jakým způsobem podporuje Porsche Česká republika rozvoj
elektrické mobility u nás?
Porsche Česká republika zastupuje na českém trhu značky, které pa-
tří mezi průkopníky alternativních pohonů, ať se jedná o CNG, nebo
o elektrifikaci pohonu. Zároveň se snažíme v rámci projektu Demo e-car
program ukazovat provozovatelům vozových parků výhody elektrické
mobility v každodenním provozu. Ve spolupráci s dalšími partnery se
s modelem e-Golf účastníme také programu e-carsharingu v Praze.
Pro rozvoj elektrické mobility je zásadní výstavba nabíjecí infrastruktu-
ry. Koncern Volkswagen se proto ve společném podniku Ionity podílí
na výstavbě sítě nejvýkonnějších rychlonabíjecích stanic v Evropě. Také
v České republice se snažíme urychlit výstavbu infrastruktury, kterou by
již v roce 2025 mohlo tvořit až 450 rychlonabíjecích stanic s výkonem
minimálně 150 kW. Naším cílem je, aby byl do roku 2020 schopen každý
z našich prodejců zajišťovat prodej i servis elektromobilů. Předpoklá-
dáme, že v roce 2025 by mohly elektromobily tvořit již čtvrtinu našich
prodejů a v případě vozových parků velkých korporací by se mohlo jejich
zastoupení vyšplhat až k 70 %.
Prototyp elektromobilu Audi e-tron ujede více než 500 kilometrů
na jedno nabití. Sériová verze přijde na trh již letos
www.porsche.co.cz