Previous Page  99 / 156 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 99 / 156 Next Page
Page Background

4

|

2017

&

ProVobis

nesmysly. To já neberu. Mám rád drsnou, jedno-

značnou architekturu, která je krásná ne proto,

že ji někdo nazdobil, ale proto, že ji zkonstruoval

člověk s otevřenejma očima i mozkem a protože

svou strukturou připomíná přírodní věci, který sme

si neustálým životem v přírodě oblíbili.

Takže takového uprděného stavebníka

odmítnete?

Můžu si prostě dovolit na některejch věcech trvat.

Ne proto, že sem tak nafoukanej, ale protože si

myslím, že bez splnění těchhle věcí nevznikne po-

řádnej projekt, a mezi mrakama hnusáren, který se

stavěj, je to potřebnej postoj.

Když si prolistuju váš časopis, vidím, že je nadprů-

měrnej a třeba tenhle barák se mi líbí, a kdyby neměl

místo oken auslágy (prosklené stěny, pozn. redak-

ce), tak je docela bezvadnej. Ale máte v časopise

i nepovedený domy a musím vám to říct, protože

člověk musí bejt poctivej a říkat to, co si myslí.

Co máte proti výkladním skříním?

Existuje jeden zenovej zákon: jedině to, co člověk

pozoruje přes určitý překážky, mu utkví v paměti

a má na něj daleko větší vliv, než věc vnímaná takto

snadno. Obytnej prostor přece nemusí bejt osvět-

lenej výkladníma skříněma.

Já myslím, že stavebníci často sami

nevědí, co chtít, nebo spíš neposlouchají

své nitro, které by jim třeba napovědělo.

Častěji bazírují na praktické rovině

a opomíjejí vytváření domova přes

„rodovou“ zkušenost a jádro člověka.

To máte pravdu, ale přesto věřím, že existujou ně-

který obecný zákonitosti, který, když je jako archi-

tekt respektuju, ke mně ty správný, mně milý sta-

vebníky přivedou, a já vím, že se jim to bude líbit.

Prostě se snažím spolu s mejma spolupracovní-

kama-kamarádama změnit směr běhu architektury

na trati, po který právě jede.

Architektura tedy podle vás vybočila

a vy se ji pokoušíte narovnat?

Ona nevybočila. Ona přestala bejt tím, čím byla

po tisíce let. Tisíce let jí lidi rozuměli, protože oni

sami byli jejími tvůrci, sami si stavěli domy, nevo-

lali stavební firmu a už vůbec neexistovaly stavby

dělaný na kšeft. A tím, že to dělali sami pro sebe,

tak je to strašně zajímalo.

Takže byli s architekturou tak nějak

„vývojově“ srostlí?

Jasně, oni byli součástí procesu, kterej začal už

dávno před tím, než se narodili. Pak jako děti sle-

dovali, jak o tom diskutují jejich rodiče, s čím jsou

spokojený a s čím ne, jak udělali to a tamto a proč.

Velmi dbali na základní věci, který má architektura

mít: aby příjemně stárla, aby nestála moc peněz,

ale zároveň aby dobře vypadala, i když je třeba

už šedivá a voprejskaná. Aby byl barák správně

umístěnej, aby se dal s co nejmenší energií vy-

topit, aby se před vchodem nedělala závěj. Vě-

děli, že spoustu energie ušetří, když budou spát

na peci, věděli proč mít na půdě seno a chalupu

v zimě obloženou dřevem. Měli tak izolaci, kterou

přes zimu postupně spotřebovávali – seno nakr-

milo dobytek, dřevo se ztopilo a nic je to nestá-

lo. Současný baráky se dělaj podle nesmyslnejch

předpisů, promrhá se neuvěřitelně peněz a jako

řada jinejch věcí je to taková tichá dohoda mezi

zákonodárcema a obchodníkama, která nám za-

sahuje do života. Místo, aby se nám snažili dát

výzvu, něco k řešení jako těžký, iracionální úkol,

což hledání magie architektury je, tak dostáváme

nesmyslné návody podle šablony. Takovýhle věci

Rozhledna Máminka u Hudlic

Foto David Kubík

Artefakt v Kyjích

Foto Petr Králík

97