Previous Page  98 / 156 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 98 / 156 Next Page
Page Background

96

žádnej socialistikej votrok bez snahy se osvobodit.

A taky učitelům sem se to snažil vrátit i s úroky.

Byl jste ale přece také profesorem?

Jo, ale já sem takovej profesor-neprofesor. Sem

ochotnej kdejakou autoritu poslat do prdele a vel-

mi neurvale jí vysvětlit, co si skutečně myslím. Exis-

tuje asi dost lidí, který mě vůbec nemaj rádi, ale

já nepřipouštím situaci, zejména v architektuře, že

něco nejde, že je to nemožný, že se to nesmí nebo

že je to proti normám. Normy já ignoruju a celej ten

systém předpisů je z větší části ubožáckej, apriori

ochrana bázlivejch lidí, aby je nemohli zavřít, když

to třeba spadne. Já samozřejmě nechci, aby mi

spadnul barák, ale zároveň vidím, kolik konstrukcí

nevznikne jen z čirý bázlivosti. Vznikaj proto na-

prosto předimenzovaný věci a půlka peněz se tak

zbytečně prostaví, jen aby statici klidně spali.

Když mluvíte o těch penězích, jak vás

ovlivňují?

Já sem z bohatý rodiny, jak z matčiny, tak z otco-

vy strany. Takže jak to chodí s penězma, to sem

se musel naučit až ve světě, na cestách. Docela

rád vydělávám peníze a mám jich relativně hodně.

Nemám rád chudý lidi a nevím, proč bych měl bejt

chudej. Tak sem bohatej.

Ale ve svém „životaběhu“ uvádíte, že

jste začínal na dně a chudý?

Jistě, bolševici se o rodinné bohatství postarali,

takže sem začínal na ulici, spal sem pod mostem,

ve škarpách, v odhozenejch rourách od kanali-

začního potrubí. Na cestách sem měl roky hlad.

Ale naučil sem se prachy vydělávat, uchovat si je

a nejsem takovej slaboch jako průměrný lidi, který

je hned utratěj. Utrácím hodně, ale pořád míň, než

vydělám. Mentalita chudýho člověka je rozšířená

v celým národě, a kdo přizná jako já, že má peněz

hodně a že je mu těch chudejch lidí líto, ale že si

za to můžou sami, tak je nenáviděnej. Tuhle roli já

ale přijímám. Je to jejich problém a stejně tak si

myslim, že bohatý lidi sou podnikavější, odvážnější

a většinou slušnější. Neni pravda, že by chudý lidi

byli slušný od přírody, většinou jsou to pěkný haj-

zlové, a tohle když řeknete lidem v Čechách, vůbec

se jim to nelíbí. Jak říkaj Rakušáci: jsme národem

kočích a děveček.

Vždycky, když se vracím do naší český kotlinky –

a já mám tohle místo opravdu rád –, je to pro mě

smutek. Nemám totiž rád lid týhle země jako celek,

nemám rád to prostředí, který si českej národ kolem

sebe dělá a už vůbec nemám rád požadavky na-

prostý většiny stavebníků, který ode mě něco chtěj.

Často sou to pěkný pitomci, no tak to prostě pro ně

nedělám a snažím se vybírat si příjemný, milý lidi,

který samozřejmě existujou a není jich málo. A je to

možný najít – bezva lidi, bezva místo bezva projekt.

Jaké požadavky stavebníků máte

na mysli?

Většina jich je protismyslnejch a uprděnejch. Jsou

to maloměšťácký ubožárny, často věci pro mě ne-

přijatelný, jako třeba různý ozdoby. Nebo chtěj, aby

dřevo bylo furt v původní světlý barvě, aby dřěvěnej

barák vypadal tak trošku jako zámeček a podobný

Snažím se ukázat, že i člověk, nýmand, kterýho málem strčili do

pomocný školy, může žít bezvadnej život.

V I Z E

Vzducholoď Gulliver nad

Centrem moderního umění

DOX v Praze je nápad

ředitele Centra Leoše Války.

I přesto, že je pan architekt

– jak sám o sobě říká –

sebestředný a nafoukaný,

roli být mu po boku rád

přijal. A doufá, že když se na

vzducholoď člověk podívá,

bude mít dobrý pocit z toho,

že nejen on, ale i tvůrci mají

dětinské sny o svobodě,

odvázání se a o tom, že

na vedlejším domě může

klidně přistát vzducholoď,

kterou odletí do lepších

časů, do lepší země

Foto Jan Slavík