Previous Page  116 / 156 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 116 / 156 Next Page
Page Background

114

V I Z E

s malíři. Byla to úžasná společnost.

To vám pak zůstanou vzpomínky na

krásná setkání, která byla o něčem.

Dneska takové osobnosti nejsou

a život je postavený na úplně jiných

zážitcích. Dneska to není o tom

přijít domů, sednou si do křesla,

otevřít si lahvinku vína, dívat se na

obraz a mít hezký pocit. Dneska se

vyráží za zážitky do multikina, do

obchodního centra na celý den, lidé

skáčou z mrakodrapu, kupují si jízdy

buldozerem... Nevím, kam se svět

poděje za pár let.

Lidé přestávají mít zájem o ruční

práci, o fortel a řemeslo vůbec?

K tomu mám jeden příběh. Vedle

nás býval Jan Hejzlar, jediný člověk,

který restauroval benátská zrcadla,

učil se to v italských Benátkách ve

sklárně. Já k němu chodil jako kluk

do dílny a bavilo mě pozorovat, jak to

dělá. Za komunistů chtěl učedníka,

ale „tam nahoře“ mu to nepovolili,

což souviselo s likvidací malých

živnostníků. Když jim pak došlo, že

to vlastně v budoucnu nebude mít

kdo dělat, a přišli za ním po patnácti

letech, že by mu tedy toho učedníka

povolili, tak s nimi vyrazil dveře,

protože už mu bylo pětasedmdesát let,

už na to neměl sílu. A dílna skončila.

Jak tedy to rámování probíhá, na

základě čeho se rozhodujete?

Je to intuitivní, i když jsou jistá

základní pravidla, která nemůžete

pominout. Například čím menší

obrázek, tím masivnější rám, aby se

na stěně neztratil. Krajinky a zátiší by

měly být v hlubokém rámu, portréty

zase v plošších, až renesančních

rámech. V rámu by se neměla příliš

opakovat barva, která je v obraze.

Někdy to chce naopak doplňkovou

barvu. Ale v zásadě je to hlavně o citu

a zkušenosti rámaře, někdo se to

třeba ani nenaučí, nemá pro to vlohy.

Pokud se mi obrázek líbí, tak volím

to, co bych sám chtěl mít v bytě.

Blbé je, když se mi obrázek nelíbí,

když nepřeskočí jiskra, tak jen čekám,

Středověký rám

s obrazem Madony

krumlovské,

Jižní Čechy, po 1450,

103 × 78 cm, Národní

galerie v Praze, O 698

nisté konce 19. století – mladí, chudí a ne-

ochotní následovat salonní konvence, před-

stavovali svá díla bez rámu či jen v plochých

lištách, na bílé stěně a oproti zaběhnutým

pravidlům galerií také i daleko od sebe. Bylo

to jednoduché i avantgardní. Obraz bez

rámu však vytváří novou otevřenou situaci,

kdy plátno je jen fragmentem, v měmž je la-

tentně přítomný prvek návratu k subtilnímu

rozlišení před branou neviditelnosti.

Bez rámu

Dnešek se bez rámu obejde nebo se

dá říct, že ho používá tam, kde by se bez

něj mohl obejít, pokud by se ovšem třeba

zasklený obraz bez něj vůbec nerozpadl.

Dnešku je rám samozřejmý v jednoduché,

prosté lince hranice končícího plátna na

napínacím rámu (blind-rámu). Je to podce-

ňování „nesamozřejmosti“ každého rámová-

ní, kterému byla vždy věnovaná větší péče,

a rám se stahuje do neproblematické este-

tické funkce, kde lépe není, neruší. Hojnost

obrazů ve šlechtických sbírkách se bez nich

neobešla – vzdaloval jednotlivé obrazy od

sebe tak, aby mezi nimi „stačil“ či lépe mohl

vzniknout vztah.

Rám v historii

Nejstarší deskové obrazy se mohly bez

rámu obejít tak, že samo vydělení závěsné

desky vytvářelo napětí zvláštní artikulace

v obdélníkovém formátu. Vývoj evropské

malby dochovaný v nástěnném malířství a vá-

zové malbě ale přetváří dřívější geometrické

vymezení pásů do jednotlivých figurativních

výjevů. Rámování je tak výsledkem hlubších

potřeb pohledu ke světu. Podívejme se na

dřevěné špalety oken a dveří, které spojují

Kde se bere tvar

Okouzlení skutečností se nese většinou přes všechny tvary a v nerozlišenosti splývá

veškerá libost a nelibost bezprostředních dojmů. Najít začátek tvaru, který se klene

vždy z dalšího místa, je nesnadné. Rám dává pátravému oku odpočinout, otázku kde

se tvar bere řešit nemusí. Tvar začíná na rámu, od něj se klene a vytváří význam. Na

složité otázky umožňuje dávat odpovědi. Uprostřed rámu vzniká síť, ve které je možné

spočinout, nadechnout se, vykročit k významnému gestu.

dodatek

autora

Pavel Koziol

malíř

funkční a výrazové nároky staveb, které měly

přetrvat, přestát horizont vzniku budov. Omít-

nutá stěna vrací lidský výtvor nerozlišenosti,

ale uprostřed ní je pamatováno i na přístup

ke světu. Rámování tak vlastně vždy opaku-

je dva základní principy – lineární, vytvářející

ozvěnu tohoto přechodu do obrazu jako vý-

hledu, a dekorativní, který chce participovat

na možnostech najednou zvláštní skutečnos-

ti, to jest jejího soustředěného uchopení.

Každá epocha, která po svém stylově

formuluje rámování, dochází v těchto dvou

nastíněných postupech za prvé k oslavě

možnosti přechodu od profánního – svět-

ského ke svátečnímu nebo sakrálnímu, a za

druhé i k možnostem potence hranic jako

prostoru soustředění se ke vnitřku. Přiro-

zený svět to dělá běžně v procesu růstu,

ten umělý jakousi „anastylózou“ – obnovou

může svá aktivní místa uprostřed rámu ko-

nečně uvidět.

s