Previous Page  114 / 156 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 114 / 156 Next Page
Page Background

V I Z E

rám

Podstatu rámování výstižně vyjádřil Vincent van

Gogh, když řekl: „Obraz bez rámu je jako duše

bez těla.“ Zloděj, který před osmi lety v muzeu

Mahmúda Chalíla v Káhiře vyřízl a vyňal z rámu

plátno Vlčí máky – jedno z nejslavnějších van

Goghových děl, nejspíš netušil, jaký význam

rámu nizozemský malíř dával.

D

řevo je s obrazem spjato velmi dlouho.

„Nejstarším známým a dochovaným

dílem jsou portréty významných osob-

ností z řecké Pitsy malované na dřevěné desky

(6. století př. n. l.),“ říká Filip Coppens z Egyp-

tologického ústavu Univerzity Karlovy v Praze.

„Relativně mladé (1. st. n. l.) jsou pak pohřební

desky integrované do sarkofágu mumií z egypt-

ského Fayumu. Pro tato dřevěná ‚plátna‘ se po-

užívalo různé „středomořské“ dřevo jako třeba

cedr nebo cypřiš. Na tenký dřevěný panel byla

nanesena vrstva temperové barvy nebo vos-

ku a následně aplikovány minerální pigmenty

různých barev.“ Kdy se ale z dřevěné desky

„vyloupl“ první rám se přesně neví.

Rámování vzniklo jako řemeslný prvek

podporující stavbu dřevěné malované des-

ky. Tomu ale předcházelo přiznání důležitosti

soustředění se lidského konání na prostředek

světa. Pevný rámec inspiroval každý prostý

úděl života a smrti.

„Středověké rámy nehrají roli ohraničení ilu-

zivního obrazu od okolní skutečnosti, jak je to

vlastní novověkým obrazům, ale jsou bytostně

spojeny se samotným obrazem, tvořícím tak je-

den nedílný celek,“ říká Adam Pokorný z Národní

galerie. „Například na obrazech Mistra Theodo-

rika malba i pozadí s pastigliemi přechází na ob-

razový rám, nebo řada mariánských milostných

obrazů je na rámech doprovázena malovanými

figurami světců. Na rámech se někdy nachází ot-

vor pro uložení ostatku, obraz tak zastává funkci

relikviáře. Většina středověkých obrazů je malo-

vána na dřevěné desce, která je volně vložena

do drážky obvodového rámu. Obrazový rám tak

plní taktéž konstrukční funkci zamezující zborce-

ní dřevěné podložky.“

K rámování se používalo dřevo s menší hus-

totou jako je smrk, borovice a topol, předpo-

kládalo se však, že dřevo bude pozlacené, re-

spektive používalo se tam, kde ve finále nemělo

být vidět. Lípa byla ideální pro zhotovení celého

Připravil

Pavel Koziol a Dana Jakoubková

Foto

Dana Jakoubková

Zakázkový

list pro akad.

Malíře Jana

Zrzavého

z roku 1932

Pří běh dřeva

{

7.

}

ztracený