Previous Page  115 / 156 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 115 / 156 Next Page
Page Background

113

4

|

2017

&

ProVobis

rámu a byla levnější než třeba exotický eben

a mahagon. Extrémně drahým materiálem byl

ořech, jehož kresba byla považována za na-

tolik krásnou, že nebylo třeba jej pozlacovat.

Geometrie – účinná zbraň pro smysly

Rámování jako jeden z výsledků vnímání

vymezuje hranici mezi reprezentací a jejím

okolím – realitou.

Definování obrysu a vnímání rozdílů nám

pomáhá formulovat svět. Rám zastával

původně roli praktické i symbolické ochra-

ny a fungoval i jako umělecká forma sama

o sobě. V rámu se odrážel vizuální režim

stejně jako v plátně samotném. Současný

styl „odrámování“, který tak často na zdech

vidíme, poukazuje na rozvázání vazby entit,

pomalé mizení komunikačního kanálu, po-

tažmo vztahu mezi vnitřním a vnějším.

Věšet na stěnu obraz bez rámu však není

žádnou novodobou manýrou. Už impresio-

Chtěl jste být „dědicem“ rámařského

řemesla?

Já jsem v zásadě o ničem jiném ani

neuvažoval, ono to tak nějak přišlo.

Můj táta začal rámovat se svým tátou,

mým dědem, a já to měl to samé.

Už na základce každá moje cesta ze školy

vedla k tátovi do dílny, tady jsem si hrál,

koukal mu pod ruce a od šesté třídy už

jsem věděl, že tady zůstanu. Na střední

uměleckoprůmyslovou školu jsem už šel

s cílem být rámařem.

Dneska se ale obrazy moc nerámují.

Když jsem se ptala lidí proč,

odpověděli, že to není potřeba. Co si

o tom myslíte?

Jistě, stejně lidé mohou klidně chodit

po ulici nazí, vždyť to přece také jde.

Ono to není jen o té potřebě. Je to

o vztahu. Dříve bylo samozřejmé, že

výtvarníci nechávali rámovat svá díla,

rám byl odjakživa součástí díla. Když

vezmu osobnosti jako Kamil Lhoták,

Ota Janeček, František Tichý a mnoho

jiných, u těch neexistovalo, aby na

výstavu dali nezarámovanou věc. Dnešní

společnost je jiná.

Zdá se vám, že hodnota řemeslného

zpracování a umělecko-pracovního

vztahu vlastně už pro lidi neexistuje?

Myslím, že je už zpřetrhaná návaznost,

kontinuita mezi zákazníkem

a dodavatelem, a až se společnost

rozkouká, vzpamatuje a bude se chtít

vrátit k hodnotám, možná už nebude

kam se vracet. Některá řemesla prostě

zmizí. Zkuste dneska sehnat truhláře,

který by vám sklížil dřevěnou židli nebo

opravil intarzovaný stolek. Jednak abyste

si na to hledání vzala lupu, a pak, protože

to bude muset být fachman, i větší

peníze, protože kvalita něco stojí. Když

si ale zákazník řekne, že kliknutím na

internetu mu za polovic přivezou židli

novou až domů, proč by něco starého

opravoval. Takže o hodnotu, o příběh té

staré, řemeslně kvalitně zpracované židle

nemá zájem.

Možná tím, jak se svět zjednodušuje,

tak trochu zplaňuje?

Řekl bych, že okruh lidí, kteří vnímají

skutečné hodnoty, se zmenšuje. Mám

hodně zákazníků, kteří nepřijdou

osobně se o zakázce pobavit, ale chtějí,

abych jim poslal nějakou nabídku po

internetu. To mě nebaví, je to neosobní.

Pokud má člověk zájem o moji práci,

ať přijde ke mně do dílny a vidí moji

práci na vlastní oči. Většinou ale

nepřijdou, nebo se zeptají, zda mám

nějaké akční nabídky. Na to vždycky

říkám: „Vy vůbec nevíte kam voláte,

nevíte o co jde.“ Dneska je společnost

takzvaně klikací. Vidíte to už ráno

v tramvaji, téměř všichni zírají do

mobilu. Budoucnost řemesla vidím

problematicky. Před dvaceti, třiceti lety

jsem chtěl rámařství udržet, ale dneska

vidím, že to nejde, nemá to smysl, není

pro koho.

Myslíte, že rámařské řemeslo zaniká?

Ano, z osobností, které se do poslední

chvíle držely tradice, byl již zesnulý

Adolf Born a dosud ke mně chodí

Kristian Kodet, ten ještě rámuje, ale

v zásadě malíři dneska nemají zájem.

Všichni se v první řadě ptají po slevě,

ale o tom to není. Dřív byli výtvarníci

rodinní přátelé rámaře, to byl naprosto

jiný vztah. Malíř přišel, popovídalo se

o životě, když byla vernisáž, sešla se tam

prakticky jedna velká umělecká rodina.

Dneska když máte vernisáž, sejde se tam

stovka zástupců sponzorů, na stolech

jsou reklamí letáky a lidi prakticky

nezajímá to umění, ale to, před kým se

ukážou a jaký tam dohodnou kšeft.

Já žiju v trochu jiném světě.

Ztrácíte motivaci?

Ano. Je tu ještě pár lidí, jako třeba vnuk

Josefa Lady, kteří za mnou přijdou, ctí

tradici, protože Lada rámoval u mého

dědy. Je to zážitek. Stejně jako když

ke mně chodil Zdeněk Burian nebo

z herců pan Kemr, Brodský, Vinklář,

muzikanti jako Zdeněk Rytíř, Karel

Gott, Petr Hapka... To byly desítky

osobností a všichni měli rádi obrázky,

chodili po starožitnictvích, znali se

Pracuji rukama, ale žvaní mi do toho srdce.

otázky pro

odborníka

Viktor Brůžek

rámař

Viktor Brůžek představuje

čtvrtou generaci rodiny pražských rámařů

s historií sahající do konce 19. stol. Jeho

rukama, stejně jako jeho praděda, děda

i otce, prošly dřevěné rámy k obrazům

celé plejády výtvarnické elity. Přesto

je z jeho duše cítit skepse. Rámařské

řemeslo zaniká. Ne proto, že by snad

nebylo třeba, ale dnešním lidem nechybí.

s