13
4
|
2018
&
ProVobis
B
Byť dům vychází z klasického venkov-
ského tvarosloví, je více alegorický
než archetypální. Kombinace perfekt-
ně nedokonalé vnější a zcela jinak
zjednodušené vnitřní krásy skrývá to-
tiž potenciál, jehož rozsah lze pouze
tušit. Je to obraz plný tajemné, bohaté
předtuchy, jak asi bude tenhle domov
vypadat v kontextu velké, staré za-
hrady – bývalého ovocného sadu za
rok, za pět či za dvacet let, jak bude
v čase působit na obyvatele i jak jej
budou vnímat.
Podle mého soudu k něčemu tak ne-
jistému, otevřenému je třeba notné
dávky odvahy a sebepoznání, přičemž
se patrně nevyhneme setkání s vlast-
ním stínem. Když jsem plánovala vlast-
ní domek, neustále jsem se potýkala
s pochybnostmi a mohu potvrdit, že
„stín“ je trýznivě těsná štěrbina v my-
sli, která vám nedá nic zadarmo. Když
jsem se jí, sice hodně sedřená, ale
protáhla, byla jsem šokována rozsáh-
lým prostorem ke spočinutí mysli, kte-
rý se přede mnou rozprostřel. Krajina
„sympatiku“, kde se všechno prolnulo
a člověk s tím splynul, mi ukázala onu
bezprostřední sounáležitost se svě-
tem kolem, bez kterého si domov už
neumím představit.
Takovéto domy vyžadují jiný přístup.
Nejsou to jen šablony přenesené
z papíru na pozemek. Pro svět, kte-
rý sleduje dokonalost často na úkor
zdraví, blahobytu a dokonce i vztahů,
je koncept otevřené jednoduchosti
a přirozenosti dozajista balzámem.
Nordic styl a Wabi-sabi
Není těžké pochopit, proč je sever-
ský styl tak oblíbený. Kromě čistých
linií, elegantního designu a celkově
vzdušného dojmu však existuje je-
den klíčový rozdíl mezi severským
a jinými minimalistickými interiéry. Je
to pohodlí. Zatímco mnoho interié-
rů může vypadat trochu přísně nebo
chladně, skandinávské prostory jsou
teplé a útulné, a to i přes značné za-
stoupení světlých odstínů a hladkých
povrchů. A právě uklidňující přízvuk
severu je klíčem k příjemnému interié-
ru tohoto domu.
Barevná kompozice je velmi minima-
listická. Zvenčí je dům černý a uvnitř
převážně bílý. Barevnost a design
vytvářejí hlavně detaily a nábytek,
pohodu a útulno pak krb na dřevo
a množství polštářů, dek a svíček
v lampionech.
„Propojení interiéru s exteriérem velký-
mi okny a terasami je hlavním motivem
našeho konceptu rodinného domu,
který se stává Domovem,“ uvádí autor
návrhu architekt Michal Kunc. „Stavba
stojí na výjimečném místě – uprostřed
zeleně, kde bylo možné dům perfektně
propojit se zahradou. Je do ní zakom-
ponován tak, aby ji minimálně zatížil
a časem se stal její nedílnou součás-
tí. Při navrhování jsme hodně mysleli
na japonskou filozofii wabi-sabi, krásu
v nedokonalosti. Počítáme s tím, že
černá fasáda časem dostane patinu,
oprší, dřevěné terasy zestříbří, doros-
te tráva a luční kytky, vše se nádherně
propojí a splyne do jednoho organic-
kého celku, dům, místo… i lidé.“
Étos wabi-sabi zjednodušeně zname-
ná naučit se milovat nedokonalost ži-
vota ve všech jeho podobách, přijímat
přirozený cyklus růstu, rozkladu a smr-
ti. Je založen na hlubokém spojení se
zemí a na autenticitě ve všech aspek-
tech života. Není ani tak o vzhledu jako
o filozofii, která nabízí cestu k domo-
vu jako svatyni, jednoduchému místu
zbavenému nadbytku věcí a rušivého
rozptýlení. Wabi-sabi je objektiv, který
oceňuje fenomén času a promítá jej
do života obyvatel domu. To a nejen to
bylo důvodem, že tento dům získal už
mnohá ocenění.
Fištrón:
Kompozičně jde o dvě
budovy se stejným sklonem
střechy a rozdílnou výškou, lehce
od sebe uskočené a spojené
proskleným krčkem
&
S čím jste se nejvíce potrápil?
S velikostí prosklených ploch v návaznosti
na střešní subtilní plášť. Dalším atypem byla
betonová pohledová podlaha, která musela
být provedena ještě před vnitřními skladbami
interiérových stěn, příček a podhledů.
Technologicky musel být volen jiný sled
prací, zejména kvůli požadavku na propojení
stěn a podlah bez soklů, soklových lišt
a jiných nevzhledných připojovacích spár.
Nejdříve se dělala finální podlaha a pak až
záklopy ostatních ploch.